1 november 2010

Laurieraardappelen


Uit de keuken van Arden besteedde laatst een blog over Hasselback aardappelen en dat moest mij meteen denken aan de laurieraardappelen die ik al in geen eeuwen gegeten heb. Waar bloggen al dan niet goed voor is.

Dit recept komt min of meer uit het 'Let op Vet kookboek' (1994) en waarom dat boek in mijn kast ligt is mij een raadsel. Kippenbouten zonder vel, geen roomboter enzomeer. Maar, zo zie je maar weer: er staat altijd wel wat bruikbaars in dergelijke kookboeken.

Het is zo'n simpel recept dat ik niet naar het kookboek hoefde te zoeken en het als volgt deed:

Per persoon twee vastkokende aardappelen, veel laurierblaadjes, 1 liter kippen- of groentebouillon, optioneel zout.

Verwarm de (hete lucht) oven voor op 200 graden en verwarm de bouillon in een pan. Schil de aardappelen, was ze goed af en snij de aardappelen in, in plakken van 1 centimeter, maar snij ze niet door. In de riante inkepingen stop je gehalveerde laurierblaadjes. Leg de aardappelen in een ovenschaal naast elkaar met de bouillon (zorg dat de aardappelen helemaal onderstaan). Schuif de schaal in de oven en binnen 45 minuten zijn deze heerlijke aardappelen klaar.

Het is weer eens wat anders en zoals jullie lezen, niet moeilijk en vast en zeker vetarm!

Geen opmerkingen: