3 april 2010

Hartige taartjes met raapstelen en munster

Vandaag vroeg RJ zich af of ik me soms verveelde. Aanleiding was de vandaag eerder geposte 'Pluk de dag'. Nu vind ik dit een prachtgedicht en gaat toch ook, een beetje dan, over eten: namelijk dat de deksel van een middelgroot potje marmite ook past op een klein potje Heinz sandwichspread. Nu nuttig ik beide producten niet, maar dit terzijde.

Nee, vervelen deed ik me niet alhoewel ik wel steeds met een grote zucht naar buiten keek en constateerde dat het nog steeds regende of nog erger, een megahagelbui, me ervan weerhield nog wat boodschappen te doen. Uiteindelijk kwam ik, tussen de buien door, met raapstelen en munster thuis om een nieuw recept te testen dat ik uit het boek Zoete & hartige heerlijkheden had gevist.

Dit is het oorspronkelijke recept, waarbij ik moet vermelden dat je volgens recept maar liefst een kilo raapstelen nodig hebt, wat ik rijkelijk veel vond om 6 kleine hartige taartjes te maken. Na overleg met de groentenboer heb ik dit teruggebracht naar 500 gram en dat paste precies in de vormpjes.

Nodig: 500 gram raapstelen (1 kilogram mag ook hoor), 1 theelepel zout, 6 plakjes bladerdeeg, olie om siliconen muffinvorm voor 6 stuks in te vetten, 1 teentje knoflook, 1 middelgrote ui, 1.25 deciliter slagroom, 1.25 deciliter volle melk, 3 eieren, mespunt kerrie, versgemalen peper, 1 losgeklopte eidooier en 200 gram munsterkaas.

Breng in een grote pan water met een half theelepeltje zout aan de kook en laat de plakjes bladerdeeg ontdooien. Was ondertussen de raapsteeltjes goed schoon. Het is altijd lullig om zand tussen de tanden te hebben. En zeker met een recept als dit: dit serveer je natuurlijk aan je bezoek en dan is het zeker lullig zo niet pijnlijk. Leg de raapsteeltjes in het kokend water en laat ze 1 tot 2 minuten koken. Het recept zegt 2 minuten, ik deed 1 minuut. Laat de raapstelen uitlekken in een vergiet en het liefst met een zwaar voorwerp op de raapstelen zodat ze echt zoveel mogelijk vocht verliezen.

Verwarm de oven voor op 190 graden en bekleed de met olie ingevette muffinvorm met de bladerdeegplakken waarbij het deeg plusminus een centimeter over de randjes moet hangen, de rest wordt weggesneden. Vervolgens snij je het teentje knoflook en de ui ragfijn en dit vermeng je met de raapstelen die je, uitgelekt, ook wat fijner hebt gesneden. Schep het raapstelenmengsel in de vormpjes. Klop de slagroom, melk, eieren, kerrie, halve theelepel zout en peper goed door elkaar en giet dit op de raapsteeltjes tot net onder de rand van de muffinvorm. Sla de overhangende puntjes bladerdeeg terug en bestrijk de bladerdeegdakjes met de losgeklopte eidooier. Zet de vorm in de oven en bak in 25 minuten de taartjes gaar. Leg op ieder taartje een stukje munster (ook hier: 200 gram op zes kleine taartjes is rijkelijk veel) en bak de taartjes nog 5 minuten. Laat de taartjes een tien minuten afkoelen voordat je ze uit de vormpjes haalt.

En, wat vond ik er van? Raapstelen en munster zijn vriendjes van elkaar: een lekkere combinatie. Ik heb zowel een taartje geproefd zonder munster als met: zonder is beduidend minder lekker. Verder vond ik het slagroommengsel iets te flauw en zou voortaan een ietsjepietsje meer kerrie, veel meer peper en, toch ook, zout er doorheen gooien. Of misschien kleine stukjes munster aan de vulling toevoegen alhoewel ik niet weet hoe deze kaas zich gedraagt als het 25 minuten in de oven staat. En ik vraag me ook af: waarom gaan de raapstelen niet rauw de vormpjes in? En nogmaals, 200 gram kaas is echt te veel. Nu vind ik dit geen straf want die kaas is hier zo op.


3 opmerkingen:

Yvon zei

Leuk boek als je ook bij de andere recepten vraagtekens moet zetten bij de hoeveelheden. Raapstelen/Munster lijkt me zeker een lekkere combinatie. Maar lees ik deze week op de culi-kalender dat je als kok van goede kaas moet afblijven. Hmm niet mee eens.

Aan tafel met Tanja zei

Ach, goede kaas eet ik ook het liefst solo maar dit leek me juist zo'n goede combi en waarom dus niet?! Dat van die hoeveelheden is bloedirritant.

Edith zei

Hmm,ik heb nog een klein restje raapstelen dat op moet. en ook nog wel iets kazigs (weet even niet wat)..