19 december 2009

Quiche

Deze hartige taart mag geen naam hebben maar lekker is-ie wel. Vroeger noemde ik de taart Quiche Lorraine maar de puristen onder ons maken me virtueel af als ze scrollen naar mijn receptuur. Er gaan namelijk ook kaas en uiringen in en dat mag dus niet in een echte Quiche Lorraine. Bovendien, als ik de quiche in een handomdraai wil maken, gebruik ik kant-en-klaar bladerdeeg. Ook al fout, hè? In ieder geval rommel ik niet -naast room, ei, spek, uien en kaas- met champignons, broccoli of andere opleukvulling. De taart serveer ik meestal als borrelhap en is lauw ook erg lekker. De stukjes uien die een beetje geblakerd uit het bakproces komen verwijder ik (in tegenstelling tot wat je op de foto ziet).

Nodig voor een quiche:
1 ons mager ontbijtspek in stukjes,
2 uien in ringen gesneden, gepeld en in ringen gesneden,1 ons geraspte gruyere of emmenthaler, 3-4 eieren, bekertje slagroom, 3-4 plakjes bladerdeeg, 1-2 tenen knoflook, peper, zout en nootmuskaat.

Bereidingswijze:
Ontdooi ten eerste de plakjes bladerdag. Fruit de uiringen totdat ze glazig zijn in olie of boter (niet bruin bakken) en haal ze uit de koekenpan. Verwijder overtollig vocht en vet en bak daarna de spekjes uit in dezelfde koekenpan. Maak van de plakjes bladerdeeg een bal en rol uit tot een dunne lap en bekleed hiermee een ingevette taartvorm. Prik gaatjes met een vork in de bodem. Verspreid de uiringen, spekjes en de geraspte kaas over het deeg. Klop de eieren los met de room en voeg hieraan knoflook uit de knijper, zout, peper en wat nootmuskaat toe. Giet het mengsel over de taart. Zet de taartvorm in een voorverwarmde oven en laat op ong. 180 graden (heteluchtoven) in 45 minuten gaar worden.

7 opmerkingen:

Yvon zei

Ehm volgens mij heb ik je daar op smulweb eens boos over gemaakt. Quiche... wie dat ooit heeft bedacht. Verafschuw die dingen. Maargoed, Elizabeth Davids schrijft er hele pagina's lovend over en kom ze met regelmaat tegen bij verjaardagen.

Aan tafel met Tanja zei

Verrek: ik dacht nog aan jou omdat jij de grootste quichehater bent die ik ken :-D

Carla zei

Oh, een quiche op zijn tijd, zeker in puntjes bij een wijntje is niet te versmaden.
Tielt vice versa helemaal gelukt Tanja? Ik moest nog aan je denken gisteren.

Yvon zei

Haha, geloof dat ik wel wat kan indammen met bepaald eten, mensen gaan zich zelfs al verontschuldigen bij quiches maar ook dingen als gevulde eieren of opgeleukte huzarensalades. Begrijp dat soort eten gewoon niet.

Aan tafel met Tanja zei

Joh, Yvon: wellicht zijn gevulde eieren anno 2010 helemaal hip!

Yvon zei

Ja sure ;-)

MyriamC zei

Bladerdeeg is sowieso fout bij een quiche lorraine. Daar neem je pâte brisée voor. Nu ja, volgens het boekje dan he. Ik neem ook altijd zo'n rol bladerdeeg hoor (met roomboter). Vind ik toch wat rijkelijker van smaak dan kruimeldeeg.
Erg lekker overigens, een lorraine met ui en kaas.