25 oktober 2009

Iers sodabrood

De foto is genomen van poging 1. Wat ging er niet goed? Ten eerste had ik geen natriumbicarbonaat en gebruikte ik in plaats daarvan wijnsteenbakpoeder. Ten tweede waren de oventemperaturen en tijden te laag en te kort. En ten derde ben ik geen bakkoningin. Het resultaat was, zeg maar, mwah-mwah. Dat moest beter dus ging ik eerst op pad om natriumbicarbonaat in huis te halen. Gewoon bij de toko dus. En toen ging het dus wel in een keer goed omdat dit goedje meteen reageerde op in dit geval de karnemelk.

Oke, wat heb je nodig voor Iers sodabrood?
  1. 450 gram volkorenmeel
  2. 100 gram bloem en wat extra voor het bestuiven
  3. 1 theelepel natriumbicarbonaat
  4. 450 ml karnemelk
  5. 50 gram tarwekiemen
  6. 1 theelepel zout
Verwarm de oven voor op 230 graden. Zeef bloem, volkorenmeel, natriumbicarbonaat en het zout boven een kom. Voet de tarwekiemen toe en roer goed door. Maak in het midden van de deegberg een kuil en giet hierin de karnemelk. Roer snel en goed door totdat je een mooi dun en hanteerbaar deeg hebt. Kneedt dit deeg licht op een met bloem bestoven werkblad en vorm er een bal van. Leg de bal op de bakplaat die je met bakpapier bekleed hebt. Maak met een mes een grote diepe snee in de bovenkant van de bal. Bak het brood 15 minuten op 230 graden, draai de temperatuur terug tot 210 graden en bak dit nog zo'n 30 tot 35 minuten. Het recept dat ik volgde vertelde me dat het brood na 20 tot 25 klaar zou moeten zijn maar dat was bij mijn oven toch echt niet het geval. Laat het brood op een rooster afkoelen. Voor verdere verwerking heb ik het brood heel dun afgesneden, licht geroosterd, bestreken met sour cream en daarop plakken gerookte wilde zalm gelegd. Best lekker maar wel machtig.

3 opmerkingen:

Yvon zei

natriumbicarbonaat, zuiveringszout, ik maar zoeken bij apothekers (ook 1 gevonden) maar ligt het gewoon bij de toko. Vaak gebruikt in La Lawson's baksels en ik gooi het zelfs door pancakes (die 4x per jaar dat ik ze bak).

Aan tafel met Tanja zei

Ik zat ook nog aan de apotheker te denken maar de dichtsbijzijnde was natuurlijk op zaterdag gesloten. En het zou toch raar zijn als je het alleen daar zou kunnen kopen, bedacht ik me ....

KitchenAid | Bureau van Sintnicolaas.nl zei

TO COOK OR NOT TO COOK..




Beste Foodie,



Heb je je nog niet ingeschreven voor het KitchenAid bloggersevent 19 november a.s.? Doe dat dan snel want vol =vol!

Mocht de uitnodiging aan je aandacht ontsnapt zijn dan sturen we je ‘m onderstaand nog een keer toe!

We zien je inschrijving graag tegemoet.



Hartelijke groet namens KitchenAid,



Tilly Sintnicolaas







-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Beste Foodie,



Een evenement voor en met bloggers zonder jou is geen evenement voor en met bloggers. Daarom nodig ik je dan ook graag uit voor onderstaande kookworkshop. Hoop dat je erbij kunt zijn!

'Die hard' foodie of een gezonde portie interesse voor koken? Dan hebben wij misschien wel een interessant voorstel voor je.

Op donderdag 19 november organiseert KitchenAid een heuse kookworkshop die zal plaatsvinden bij Pat’s Kitchen, gesitueerd in de voormalige schoenenfabriek in Waalwijk. Samen met andere bloggers, webmasters en culinaire journalisten kun je gratis en voor niets een avondje gezellig komen koken. Vanzelfsprekend: no strings attached.

2009 is voor KitchenAid een speciaal jaar met het 90-jarig bestaan van zijn gekende Artisan-keukenrobot. En dat vieren we graag offline met 'de onlines'.

Als alles volgens plan verloopt en jij het beste uit jezelf haalt, wordt dit het menu. Vanwege de nadere feestdagen kiezen we vooral voor fingerfoods:

* Getikt eitje met bieslookroom, crouton met versgedraaide filet americain

* Tosti van geitenkaas, groene asperges en hazelnoot

* Rosbief van kalfsvlees met tonijnmayonaise

* Krokante garnaal in Kataifideeg en schuim van Hollandse Brie

* In olijfolie gestoomde sliptong met zoetzure prei, oester en saus van citroengras

* Rolmops van zalm en zuurkool met waterkers

* Mousse van rode bessen munt en verveine met yoghurtijs



Wat denk je? Interesse voor een avondje culinair genot en kennismaken met collega-bloggers? Meld je dan aan bij tilly@bureausintnicolaas.nl. Het aantal plaatsen is beperkt, dus wees er snel bij.



Datum: Donderdag 19 november.

Aanvang om 18u30 – einde om 22u00.


De 90e verjaardag van de KitchenAid Artisan-keukenrobot wordt gevierd met een verloting van een keukenrobot onder de deelnemers!!


Na ontvangst van je aanmelding op tilly@bureausintnicolaas.nl ontvang je een bevestiging met routebeschrijving naar Pat’s Kitchen. Mocht je nog vragen en/of opmerkingen hebben, neem dan zeker contact met me op!



Hartelijke groet,



Tilly Sintnicolaas



Benieuwd naar Pat’s Kitchen?

Kijk op www.patskitchen.nl

Benieuwd naar KitchenAid?
www.kitchenaid.nl