9 oktober 2009

Aan tafel! - Eten en snoepen in kinderboeken

De Kinderboekenweek is weer begonnen -van 7 tot en met 17 oktober- en heeft dit jaar als thema 'Aan tafel! - Eten en snoepen in kinderboeken'. Amai, ik heb zelden zulke tegenovergestelde reacties mogen vernemen op dit thema. Of men is mordicus tegen met als argument dat dit wel het slechtste is dat men kan verzinnen in tijden dat obesitas onder kinderen schrikbarend toeneemt. En men ziet dit thema ook als een geweldige gelegenheid om te laten zien dat het anders kan en dat goed voedsel ook lekker kan zijn. Ik sluit me aan bij de laatste opinie.

Kom op zeg! Kinderen zelf vinden dit een geweldig thema en ik kan alleen maar tegen ouders zeggen: doe hier je voordeel mee en kies een gezonde maar ook vooral leuke
activiteit tijdens deze kinderboekenweek uit (ik heb al diverse workshops pasta maken voorbij zien komen). En trouwens, van een klein beetje snoep of taart in deze week kan je kind ook geen buil vallen. Lekker zelf Smekkies in alle smaken (Harry Potter) en Hasselbramenjam (Puk en de Petteflet) maken! En wie een kinderboek aanschaft krijgt er het gezellige gratis boekje 'De wraak van het spruitje' erbij.

4 opmerkingen:

© RJ zei

Aan dit onderwerp heb ik me maar niet gewaagd. Ik heb namelijk - voor zover ik weet - geen kinderen...

Overigens sluit ik me bij jouw mening aan dat goed voedsel ook lekker kan zijn. Of zoals eetgoeroe Johannes van Dam beweert: alles is een kwestie van gewenning.

Mijn beide neefjes waren nog maar drie turven hoog toen ze door mijn zus en zwager al wekelijks werden meegezeuld naar de Japanner, voor een schotel sushi & sashimi. (Die kinderen hebben nog nooit naar een Big Mac getaald!)

Ook aten ze van jongs-af-aan al olijven, iets wat je onder dreumesen niet vaak tegenkomt.

Op het moment van schrijven zijn het kerngezonde (zelfs enigszins magere) sportieve jongens van respectievelijk 16 en 13 jaar oud. En ja: snoepen doen ze ook, zij het met mate (behalve bij opa en oma, hahaha!).

Gezonde eetgewoonten beginnen bij de ouders. Als dat gemakzuchtige pietlutten zijn, dan wordt het met die kinderen ook nooit wat. Hun omvang uitgezonderd...

Aan tafel met Tanja zei

Ik heb ook geen kinderen maar als ik zo om me heen kijk: de meeste kinderen die ik ken eten vrolijk mee. Mijn onderbuurmeisjes vinden sushi ook lekker (3 en 8 jaar oud). Het valt me ook op dat veel kinderen olijveneters zijn. Althans, ik ken er drie die er echt vanaf kunnen blijven. Net snoep :-)

Margriet zei

Hoi Tanja,
Wat een heerlijke eigen kijk op koken en alles daaromheen, precies zoals ik van je gewend ben cq was op Smulweb.
Daar heb ik altijd van je bijdragen genoten, en hier zal ik je ook blijven volgen. Bedankt voor dit fijne onderscheidende log !
Hartelijke groeten, Margriet
(margrietopreis1)

Aan tafel met Tanja zei

Hallo Margriet! Leuk je hier weer te ontmoeten en enorm bedankt voor je complimenten.