8 februari 2009

Citroen-komijnkoekjes

Vastberaden kook ik door uit ‘Vers uit de tuin’ en je kunt je afvragen wat citroen-komijnkoekjes in hemelsnaam te maken hebben met de oogst uit de tuin. In het hoofdstuk januari – februari staat een behoorlijke hoeveelheid recepten met citrusvruchten. Vandaar dus deze koekjes en een tweede reden is dat ik helemaal geen koekjesmonster ben noch een koekenbakker dus enige bekwaming in de koekjesbakkunst is best gewenst. De ingrediënten voor deze koekjes heb ik praktisch altijd in huis en kondigt iemand aan om over een paar uurtjes langs te komen dan heb ik ruimschoots de tijd, mits zin er in natuurlijk, deze dingen te bakken.

Voor dertig koekjes heb je de volgende spullen nodig:
300 gram fijne kristalsuiker
125 gram boter
2 eidooiers
dun geraspte schil van 2 citroenen en 2 eetlepels citroensap
2 theelepels gemalen komijnzaad (of komijnpoeder)
300 gram zelfrijzend bakmeel.

Bereiding: de suiker roer je met de boter los tot een romig goedje. Klop er dan de eidooiers, de citroenrasp, citroensap en de gemalen komijn doorheen. Voeg het zelfrijzend bakmeel (door een zeef) toe en meng dit goed met botermengsel tot je een mooi en zacht deeg krijgt. Leg nu het deeg op een groot vel bakpapier en rol het tot een cilinder van plusminus 5 centimeter dik. Wikkel het bakpapier er omheen en leg de rol anderhalf tot twee uur weg in de vriezer. Warm de oven voor op 180 graden. Snij de rol deeg in plakjes van een halve centimeter en leg ze met voldoende tussenruimte op een met bakpapier bekleedde bakplaat en bak de koekjes 10 minuten tot ze net stevig zijn. Afkoelen en opeten maar.

En wat vond ik er van? Lekker eigenlijk, maar na drie koekjes was ik uitgesnoept. De komijn en citroen combineren gewoon goed in een zoet recept.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

hihi, met voldoende tussenruimte...Ik zie het, heb ik dus ook 'altijd', zo vaak bak ik ook geen koekjes. Maar je vond ze in orde dus. Ik zal het recept aan Ole doorgeven, hij houdt wel veel van koekjes!

Anoniem zei

Gelukt dus! Ben niet zo van de koekjes, maar wel van citroen en tijm dus dit recept sla ik even op. Ze zien er goed uit.