31 januari 2009

Vers uit de tuin en zomaar een dag bij elBulli

De afgelopen twee weken heb ik weer heel wat kookboeken gezien die binnen nu en drie maanden in de winkels terecht komen. Hoogtepunt in het wederom verpletterende aanbod is toch ‘Een dag bij elBulli’. Al was het alleen al, vind ik, dat er een Nederlandse uitgever is die het aandurft dit werk te vertalen en in ons kleine taalgebied uit te geven (Vlaanderen meegerekend). Ik heb met enkele collegae een kleine rekensom gemaakt en onze schatting was dat de startoplage plusminus 30.000 exemplaren moet zijn om het eerste jaar uit de kosten te komen. Dus liefhebbers: kopen! Het ziet er mooi uit, telt 624 pagina’s en de goed geëquipeerde hobbykok zou er ook eventueel uit kunnen koken. Het ISBN is 9789021542485, het kost € 49,95 en verschijnt in maart bij uitgeverij Kosmos.

Van een heel ander kaliber is ‘Vers uit de tuin – Koken met de oogst van het seizoen’ van de Britse Sarah Raven. Nu duurzaamheid en energieverbruik hoog op de agenda staan doen titels als ‘koken met de seizoenen’, ‘van het land’, 'uit eigen tuin' het enorm goed. Geen sperziebonen in januari meer in laten vliegen vanuit Kenia maar eten van eigen bodem. Het is een spetterend boek geworden: mooie cover en mooie fotografie en wat me vooral aanspreekt is de hoeveelheid aan recepten. Hier weer eens een boek waar je maar liefst 4 of 5 recepten op een dubbele pagina aantreft afgewisseld met mooi plaatwerk. Dat is tegenwoordig een zeldzaamheid. Sarah Raven deelt het jaar in zes periodes in: januari – februari, maart – april, etc. In januari – februari krijgt de koper van dit boek eindeloos veel recepten van kool, witlof, citrusvruchten en kruiden. Niet de meest aantrekkelijke maanden natuurlijk maar na het doorlezen van dit boek ben ik wel van plan om minstens een en het liefst twee keer per week uit dit boek te gaan koken. Het verruimt de blik op de vraag ‘wat ga ik nou weer eens doen met groenten?’. De auteur is onder andere bekend van de BBC-serie Gardeners World en geeft cursussen in koken, bloemschikken en tuinieren. Dit boek ligt vanaf medio februari in de boekhandel, kost 29,95 €, telt 464 pagina’s, 450 recepten, ISBN is 9789058978936 en is uitgegeven door Terra.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Inderdaad een interessant boek. Dat gaat op mijn verlanglijstje voor m'n verjaardag!

Anoniem zei

Ehhh, Vers uit de tuin bedoel ik. Het boek van elBulli wil ik ook wel, maar ik heb gemerkt dat dat puur hebbedingen zijn, waar ik eigenlijk niet uit kook.

Anoniem zei

Goeie tips! Heb net gister 600 visgerechten uit de italiaanse osteria's aangeschaft.

Anoniem zei

Kijk dat zijn nu weer prima tips!
Er komen er vast nog wel meer :-).