24 december 2008

Saffraanroom

Beschreef ik eergisteren nog de methode om eieren te pocheren voor dummies; dit eenvoudig receptje kan ook de grootste keukenkluns maken en mits geserveerd bij vis die de juiste cuisson heeft, kun je hiermee je tafelgenoten imponeren. Momenteel zijn de voorbereidingen in de keuken in volle gang teneinde morgen iets fraais uit te serveren. Deze saffraanroom is dus een van mijn favorieten bij vis. Morgen serveer ik deze fluweelzachte saus bij de jakobsschelpen. Lekker! 

Nodig: 1 dl groentenbouillon, 1 dl Noilly Prat, 1 dl slagroom, 1 fijngesnipperd sjalotje, 1 teen knoflook uit de knijper, 20 saffraandraadjes.

Doe alle ingrediënten in een pannetje en laat dit -roer af en toe door- tot eenderde inkoken. De saus krijgt uiteindelijk een diepgele kleur en dan is-ie klaar (ik schat zelf een half uur tot drie kwartier; ik let daar nooit zo op). Zeef vervolgens de room et voilà! Dit kun je gewoon een dag van te voren klaarmaken en de volgende dag even opwarmen.

6 opmerkingen:

Theo zei

Een intrigerende saus Tanja, die wil ik ook wel eens proberen. Hij is vast makkelijker te verdragen een chocoladedrankje van Julie Andrieu!

Anoniem zei

Lekker Tanja, dank voor het recept en een fijne dag morgen met een mooi diner. Hier ook morgen hèt diner, lief had vandaag dienst en we hebben weer even ons kleinkind bezocht, zo mooi, zo lief, zo klein, heerlijk.
Fijne dag en een groet van Anne.

Anoniem zei

Tanja, toevallig had ik het vandaag met een kennis over dit soort saus. Zij had 'm gisteren geproefd in een kerstdiner in de Hamert. Ik heb twee vragen.

1. Overheerst de vermouth smaak niet een beetje?
2. Heb je hem wel eens met een garnalen bouillon (of bisque) gemaakt?

Aan tafel met Tanja zei

Goedemorgen MrOoijer, de vermouth wordt afgevlakt door de bouillon en de room en alhoewel nog steeds duidelijk te proeven zeker niet dominant aanwezig. Ik heb het nog nooit met garnalenbouillon of bisque gemaakt maar dat klinkt mij ook beslist lekker in de oren!

Anoniem zei

Als de vermouth kookt, verdampt de alcohol - en daardoor overheerst die smaak niet. Blijft de pure smaak over en is daardoor minder dominant.
Ander puntje: Zover ik weet verdwijnt de smaak van saffraan als het gekookt heeft. Maar als iemand het beter weet, mag die het zeggen.
Prettige dagen.

Anoniem zei

....En het was lekker!!!!!!!
Andrea