3 november 2008

November: wat ga ik doen met pompoen? (1)

Wat leuk! Ik kreeg een uitnodiging van Edith -klik op bericht en doe mee- om deze maand vooral te schrijven over pompoen. Nu moet ik natuurlijk weer diep nadenken wanneer de pompoenrage ook mij bereikte. En wat ik tot nu toe allemaal met pompoen heb gedaan. Op de laatste vraag weet ik het antwoord wel: bitter weinig, maar wie weet laat ik me in november enorm inspireren en verschijnen hier de komende weken allerlei experimenten met pompoen. Laat ik gewoon beginnen met misschien wel het meest voorkomende recept met pompoen, namelijk soep. Ik ben niet zo soeperig maar toen ik er achter kwam dat je van een grote pan heel veel knorrende magen kunt stillen en ook dat pompoensoep een hartverwarmende soep is, maak ik dit toch wel een keer of twee per jaar. Ik heb een basisrecept en doe eigenlijk maar wat. In ieder geval heb je plusminus 2 kilo aan pompoenvruchtvlees nodig, 1 aardappel, 1 fijngesnipperde ui, 1 teentje knoflook, 1 laurierblad, paar takjes tijm, 1 liter hete runder- of groentenbouillon (ik gebruik niet alles daarvan maar het is handig indien de soep te dik wordt, er extra bouillon klaar staat om te verdunnen). Doe 2 eetlepels olijfolie in een grote pan en fruit hierin de ui en de teen uitgeperste knoflook. Voeg de in stukken gesneden pompoen toe, het laurierblaadje en de takjes tijm. Roer even door en zet de stukken pompoenvlees onder met de hete runderbouillon. Voeg een in stukken gesneden aardappel, zout en peper toe. Laat dit een half uur zachtjes koken of net zolang tot het pompoenvlees en de aardappel zacht zijn geworden. Haal het laurierblaadje en de tijm, of wat daar van over is gebleven, uit de pan en zet de staafmixer er op. Voeg eventueel bouillon toe als de soep te dik is en kruid ook eventueel bij en laat dit nog even doorkoken op laag vuur. Dit is grofweg mijn basis. De soep serveer ik meestal met veel gesnipperde basilicum en een heel klein beetje crème fraîche. Ik weet het: mijn bijdrage aan "Novembermaand pompoenmaand" is wat saai. Een contact op internet die vaak dit recept van mij heeft gemaakt tipte me laatst dat zij, ze woont in Griekenland, het lepeltje cf vervangt, voordat ze de soep pureert, door een half bolletje anthotiri. Dit is een zachte en niet al te pikante Griekse geitenkaas. Haar suggestie ga ik zeker proberen met een in Nederland beschikbare variant. De soep op de foto komt uit het boek Vegeterranean, uitgegeven door Karakter Uitgevers B.V. Zo mooi dien ik de soep zelf niet op! De pompoensessie wordt vervolgd ... .

1 opmerking:

Gabriella zei

De soep ziet er lekker uit!
Goed gedaaan!!!

Groetjes,
Gabriella