7 november 2008

Lekker stoofpotje: boeuf en daube

Gelukkig was er ook nog wat anders te eten dan het mislukt experiment. En grieperig of niet, dit kan ik altijd wel eten. Alleen al de geur in huis doet me trek krijgen. Vroeger gebruikte ik magere runderlappen en die waren gewoon goed. Nu niet meer, het lijkt wel alsof koeien tegenwoordig Sonja Bakker-voer krijgen. Er zit geen vet meer aan en dat komt het eindresultaat niet ten goede.


Voor vier personen heb je nodig:
  • 750 gram sucadelappen
  • 100 gram vetspek in kleine dobbelsteentjes
  • 250 gram worteltjes
  • 2 uien
  • 3 takjes tijm
  • 2 laurierblaadjes
  • 2 teentjes knoflook
  • rode wijn
  • 1 el tomatenpuree, eventueel ontzuurd
  • zout en peper
  • handje fijngehakte platte peterselie
Bereiden: smelt in een grote braadpan het vetspek uit totdat er niets meer over is dan vloeibaar vet en wat kleine kaantjes. Dat kan een tijdje duren maar ondertussen kun je dan de sucadelappen in blokjes van 4 bij 4 centimeter snijden, de ui pellen en grof snijden, de wortelen schoonmaken en in stukken van 4 cm snijden. Voeg aan het gesmolten vetspek het rundvlees toe. Doe dit niet in een keer want de kans is dan toch groot dat er te veel vocht vrij komt en dat de stukken rundvlees niet gebakken maar gekookt worden. Als al het vlees bruin gebraden is, gaan de gesnipperde uien, gesneden wortelen, de knoflooktenen uit de knijper, tijm, laurierblaadjes, peper en zout erbij. Giet zoveel wijn erbij dat het vlees net onder staat. Vuur laag, deksel op pan en vier tot vijf uur laten sudderen. Voeg een half uur voor het einde de tomatenpuree toe en dien eventueel op met fijngehakte peterselie. Dit vind ik nog het lekkerst met aardappelpuree, maar gekookte aardappelen smaken er natuurlijk ook goed bij. 

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik maak dus nooit stoofvlees. Krijg al gruwelen als ik er aan denk, maar dat komt nog uit de tijd dat het vlees met klodders vet was. Gelukkig komt mijn moeder af en toe langs en die maakt dan voor manlief pannen vol (zoals eergister met mooie sucadelappen)...

Aan tafel met Tanja zei

Hee, Chris! Klodders vet is natuurlijk ook weer niet de bedoeling. Althans, het lijkt mij niet appetijtelijk. Ben blij dat je moeder voor Rob zo af en toe zorgt, anders had ik wel een pannetje voor hem meegebracht :-)

Anoniem zei

Ik blijf in dubio over vette lappen. Bij entrecotes het vet wegsnijden was niet zo slim, in stoofvlees zou het dan weg moeten smelten, nou mooi niet, dus de vetranden daarvan haal ik toch maar wel weg. Of doe ik nu wat verkeerd, zo'n pot staat minstens 4 uur te sudderen...

Anoniem zei

SonjaBakkervoer, hahaha. Tja het is wat met die lappen. Beetje vet is niet te versmaden, maakt de smaak. Je kunt het er altijd afsnijden voor dat je het op eet.
Maar vertel eens even wat is in hemelsnaam ontzuurd zout???????????
Nooit van gehoord.

Anoniem zei

hahaha Andrea! Ontzuurde tomatenpuree is het! Waarschijnlijk met een schepje suiker dus. Ik laat de puree gewoon tot karameliseren aan toe meebakken, dan wordt ie ook zoet.

Aan tafel met Tanja zei

Wat veel reacties op sudderlapjes. En Andrea, even tomatenpuree bakken of inderdaad wat Carla zei, meebakken. Zonder suiker ... . Althans, ik doe dat niet.

Anoniem zei

Suiker hoeft ook niet, door het bakken ontzuurt de tomatenpuree als vanzelf!
En wat ik meestal doe bij grote stukken vet op het vlees is ze eraf snijden maar wel (bijeengehouden aan een cocktailprikkertje oid) meestoven. Kan je ze er ook zo weer uitvissen.

Anoniem zei

Anders dan chris (hoi meid, long time, no see en alles oke?) ben ik een fan van stoofvlees, rund of lam. Dit ga ik dus dit weekend proberen, al is het wel lastig het juiste rundvlees te krijgen hier. Het begrip sucadelapje is dus onbekend. Moet me nog even in het rund verdiepen. Bedoel nu niet mezelf.